Se idő, se motiváció – amikor a szótanulás a legnagyobb mumus
Olyan, mint a sport…

Korábban már írtam arról, hogy a nyelvtanulást (és egyébként bármilyen tanulást) érdemes időben felosztani: gyakrabban kevesebbet. Itt az agyunk úgy működik, mint az izmunk. Képzeljük el, hogy izmokat akarunk építeni. Melyik lesz a célravezetőbb megoldás: ha hetente egyszer edzünk négy óra hosszát vagy ha heti négyszer 1-1 órát? Természetesen az utóbbi. Sőt! Ha heti négyszer 40-40 percet edzünk is hatékonyabb, mint a heti egy alkalmas hosszú edzés.
Hogyan nem sportolunk?
Ehhez természetesen motiváció és idő kell. A motiváció viszont sokszor pont amiatt vész el, mert eldöntjük: most van négy óra hosszánk, most aztán megtanulunk svédül (törökül, angolul, kínaiul). Ez viszont a legritkább esetben működik: Az első két óra után egyre rosszabbul fog menni és elkönyveljük, hogy ez nehéz és nem megy, bénák vagyunk, nem jó a nyelvérzékünk és amúgy is másoknak mennyivel jobban megy. Mintha csak nekiállnánk nagy súlyokat emelni úgy, hogy egy hete nem jártunk a kondi felé. Amikor a kondiban érezzük, hogy fáradunk, akkor azt egy jelként értelmezzük, hogy pihenni kell. Nyelvtanuláskor is ugyanez a célravezető.
Hogyan tanuljuk meg a motivációt?

A motivációs pszichológia egyik nagy vívmánya, hogy felfedezték a motiváció és a volíció közti különbséget. Ezt a különbségtételt fontos megérteni. Motiváció az, hogy „le kéne szokni a cigiről”. Például azért, mert drága és büdös. Volíció pedig az, amikor eldöntöttem és belekezdek. Nem veszek cigit, nem megyek ki a többiekkel. Ehhez viszont tervezés kell. Konkrétumok. A holnaptól nem cigizek ugyanúgy nem elég, mint a holnaptól többet tanulok. Pontosan meg kell tervezni a tanulást. Minél több energiát teszünk a tervezésbe és minél pontosabban tudjuk, hogy mit kell tennünk, annál nagyobb eséllyel fogjuk azt végig is csinálni. Holnap felkelek reggel 06:30-kor. Nem megyek ki cigizni, hanem főzök egy kávét. 06:40-re készen van, kiülök az erkélyre és megiszom a kávét. Közben megnézem az üzeneteimet. És így tovább… Ha jönnek a kollégák és megkérdezik, hogy megyek-e cigizni délben, ahogy szoktunk, akkor elmagyarázom nekik, hogy mit csinálok most és amíg kint vannak, addig tartok egy kis szünetet. A szünetben megválaszolok egy régi üzenetet. Vagy éppen átfutom a svéd szavakat…? 😊
Egy óriási segítség: a tanulási napló
De térjünk vissza a szótanulásra. Ott hogyan is működik ez? A kezdő tanfolyamaimon szoktam feltölteni a házi feladatok mellé 1-1 tanulási naplót. Ez egy táblázat, ami a két óra közötti hét napot felosztja reggel-délután-este fázisokra. Ez 21 lehetőség, 1-1 kis feladatot megcsinálni, pl. egy 15 perces szótanulási alkalmat, egy ötperces nyelvtani feladatot a munkafüzetből vagy egy 30 perces fogalmazás megírását. Tegyük fel, hogy a következő házi feladatokat adtam fel:
- 40 szó megtanulása
- kiejtés gyakorlása
- egy hanganyag felvétele a kiejtéshez és annak feltöltése
- egy dialógus megírása
- online gyakorlóban három feladat
- egy darab munkafüzeti feladat
Ezek a házik a következő feladatokat generálják, amiket már pontosan be lehet tervezni:
- 5× szótanulás session, szükség szerint 10-20 perc
- 3× kiejtés gyakorlás, 25 perc
- 1× dialógus megírása: 15 perc
- 1× Onlne anyag: 15 perc
- 1× munkafüzet: 10 perc
És ezeket egy olyan héten, amikor délben nincs időnk tanulni, így oszthatjuk pl. be, ha hétfőn van az óra:
| Reggel | Este | |
|---|---|---|
| Kedd | Szavak rendszerezése | Szótanulás |
| Szerda | Kiejtés gyakorlása | Munkafüzeti feladat |
| Csütörtök | Kiejtés gyakorlása | |
| Péntek | Szótanulás Dialógus megírása | Kiejtés gyakorlása (felvétel) |
| Szombat | Szótanulás | Online anyag |
| Vasárnap | Szótanulás |
A szótanulás királyi útja a használat. Viszont sajnos nem fogunk tudni minden szót használni, akkor sem, ha kint élünk, hát még ha nem! Ezért érdemes a szavakat tanulás előtt rendszerezni, esetleg listába írni, vagy ami még jobb: kártyákra kiírni, pl. Quizlet vagy fizikai kártyák. Ezekről később majd még írok. Az írásbeli feladatok, pl. fogalmazások elkészítését jó, ha szótanulás előzi meg, hiszen ezek arra alapoznak.
Természetesen ez csak tipp, bárhogy át lehet tervezni a táblázatot. Ha valaki éjszaka dolgozik, vagy reggel felkelés után egyből a gép elé ül és elkezd dolgozni, vagy éppen este bulizni megy, akkor ezt át lehet alakítani. Az elv a lényeg: sokszor, keveset. Ne sajnáljuk az időt a tervezésre, megtérül a végén. Legtöbbünknél ez működik, főleg a kezdő szinteken.
És ne ijedjünk meg, ha nem sikerül tartani a tervet. Egyszerűen tervezzük újra, nézzük meg, hogy mi az, ami fontosabb, vegyük előre azt, és csináljuk meg. Érdemes még észben tartani egy szabályszerűséget: Általában minél részletesebb a terv, annál könnyebb tartani. Tehát ha nem működik az, hogy „Délelőtt megtanulom a szavakat”, akkor finomítsunk „Kedden 8:30-kor előveszem a füzetem, és kikérdezem magamtól a szavakat. Ezt 9-ig folytatom, utána elteszem.”
Aki szeretne többet olvasni a témában, annak javaslom:
Tanulásmódszertan: Tölgyesi Zsuzsa (2014): Kádban próbáltad már? Működő memóriatechnikák nyelvtanulóknak.
A motiváció Rubikon-modellje: Motiváció és violíció. https://en.wikipedia.org/wiki/Rubicon_model

